Thursday, 6 April 2017

Ijtihad Kontemporari di Malaysia

Pengenalan

Antara sunah Allah S.W.T terhadap makhluk-Nya ialah menjadikan agenda hidup mereka berubah-ubah dan sentiasa berkembang. Isu-isu agenda tersebut tidak pernah berhenti atau terbatas. Di samping itu, mereka berselisih juga tentang urusan agama dan kehendak duniawi mereka, yang semakin kompleks dan rumit dari hari ke hari.
Keperluan kepada ijtihad kontemporari bagi masyarakat Islam sekarang ini sudah berada pada tahap yang mendesak, kegagalan memenuhi keperluan ini boleh menyebabkan banyak agenda kemajuan masyarakat menjadi terbengkalai dan pengaruh hukum Islam dalam masyarakat akan bertambah pudar. Bagi memenuhi keperluan ini pihak yang berkenaan perlu memikul tanggungjawab sewajarnya bagi menjamin reformasi hukum Islam berlaku dengan sempurna.
            Era kemajuan yang dialami oleh masyarakat Islam oleh dunia kini telah menimbulkan banyak persoalan baharu dalam pelbagai aspek atau bidang kehidupan. Secara umumnya, kebanyakan persoalan baharu ini tidak pernah ada pada waktu hukum Islam disimpulkan dalam kitab-kitab fiqh klasik. Ia benar-benar bersifat kontemporari dan juga tidak pernah diketahui oleh para fuqaha terdahulu, malah sesetengahnya mungkin tidak pernah terfikir oleh mereka akan terjadi.
Dewasa ini pelbagai isu berkaitan kepenggunaan dibincangkan oleh para sarjana hukum Islam. Kepelbagaian isu yang timbul ini adalah kesan langsung daripada perkembangan sains dan teknologi. Hasilnya, lahir beberapa isu kepenggunaan yang dahulunya tidak dibincangkan secara terperinci oleh sarjana hukum Islam klasik. Dinamisme sains dan teknologi ini memberi kesan terhadap perubahan hukum Islam dan ketepatan hukum dan dibuat dengan lebih efektif. Hakikat ini ditegaskan oleh Mahmood Zuhdi Hj Ab Majid yang mana aplikasi syariah Islam dalam sejarah membuktikan kemungkinan boleh dilakukan pembaharuan hukum berdasarkan berlakunya perubahan masa dan tempat.
Namun apabila dilakukan penilaian semula, pada zaman kini tidak wajar hanya berpegang kepada prinsip bertaqlid semata-mata ini adalah kerana hukum yang telah dibina berlandaskan akal dan teori (ijtihad) adalah tidak bersifat ma’sum, atas dasar inilah setiap mujtahid pada setiap zaman perlu diberi peluang untuk melakukan ijtihad dalam setiap perkara, termasuk perkara-perkara yang telah diputuskan oleh mujtahid terdahulu.[1]
Allah S.W.T. memberikan manusia akal, dengan tujuan supaya mereka dapat memikirkan jalan mana yang dapat menyampaikan mereka ke destinasi yang boleh membawa kebaikan, baik yang berkenaan urusan agama, atau yang berkenaan urusan dunia. Selain itu, akal diciptakan supaya manusia dapat memikirkan konsep yang bagaimanakah boleh membuatkan mereka bekerjasama untuk kebaikan dan takwa, bukannya untuk dosa dan permusuhan. Begitu juga akal diberikan, supaya manusia tahu hak dan kewajipannya terhadap Penciptanya, dirinya sendiri dan orang lain.
Oleh kerana perkembangan dunia globalisasi dan kemajuan sains dan teknologi menimbulkan banyak isu dan persoalan hukum, telah menyebabkan keperluan untuk melakukan ijtihad oleh intelektual semasa. Selagi agenda hidup manusia tidak berkesudahan, keperluan mereka tidak terhenti dan perselisihan sesama mereka terus sahaja wujud, maka, “Seseorang yang berakal tidak dapat tidak perlu berijtihad mengikut batas-batas tertentu dan dalam isu-isu yang boleh dilakukan ijtihad terutamanya isu semasa demi untuk menyampaikannya kepada kebenaran yang dicarinya atau maksud dan tujuan yang ditujunya”.
Ijtihad dalam rangka kontemporari juga perlu dirangka untuk menyesuaikan dengan zaman dan tempat. Oleh itu, kajian telah dilakukan untuk mengemukakan pendekatan ijtihad kontemporari di Malaysia.[2]


Konsep Ijtihad
Definisi Ijtihad
Dalam Bahasa Melayu, perkataan ijtihad berasal daripada perkataan yang sama, iaitu “al-Ijtihad” dalam bahasa Arab. Kata dasar kepada perkataan ini ialah “Juhd” ( جهد )  yang
bererti usaha yang sesungguhnya. Dalam Lisan al-Arab perkataan “Ijtihad” (  الاجتهاد  ) dan “Tajahud” (  التجاهد  ) dihuraikan sebagai menggunakan daya dan usaha.[3]
            Sementara itu, ijtihad mengikut istilah ahli fiqh bererti, “ seorang yang faqih (mahir dalam ilmu fiqah) mencuba sedaya upayanya untuk mengeluarkan hukum syarak yang praktikal dan berkesan dengan cara membuat kesimpulan daripada dalil-dalil syarie.” Pengertian inilah yang akan menjadi inti pati kitab ini. Seorang faqih yang mujtahid adalah seorang yang dikurniakan akal semula jadi yang bijak, yang mampu mengeluarkan hukum syarak yang praktikal berdasarkan dalil-dalil yang terperinci. Keupayaan begini tidak akan dapat dicapai kecuali oleh seseorang yang memenuhi syarat-syarat ijtihad.[4]
Di kalangan para fuqaha, terdapat berbagai-bagai definisi tentang ijtihad  ini sebagai suatu istilah dalam pengajian Syariah. Sebagai contoh, al-Ghazali menyebutnya sebagai “menggunakan daya usaha dalam mengetahui hukum syarak.” Berasaskan konsep ini, bagi beliau, ijtihad yang sepenuhnya ialah menggunakan daya usaha yang paling maksimum sampai merasakan tiada lagi daya yang lebih daripada itu.
Satu contoh lain ialah definisi yang diberikan oleh al-Amidi, iaitu “menggunakan separuh daya dalam memahami hukum syarak sampai merasakan tidak mampu melakukannya lebih daripada itu.” Walaupun ada sedikit sebanyak perbezaan di antara kedua-dua definisi di atas, namun apa yang penting ialah kedua-duanya menekankan soal penggunaan daya usaha yang sepenuhnya. Sudah tentu yang dimaksudkan dengan usaha di sini termasuk juga keilmuan dan kemahiran yang ada. Dengan kata lain, yang dimaksudkan dengan ijtihad itu ialah penggunaan sepenuh daya, keilmuan dan kemahiran yang ada bagi memahami hukum daripada Syariah.[5]
Dan tentu sekali yang dimaksudkan dengan hukum di sini bukan soal halal haram sahaja, tetapi lebih umum daripada itu, iaitu merangkumi semua nilai yang mungkin difahami daripada Syariah.Dalam konteks dunia akademik sekarang, secara mudahnya ijtihad itu boleh di sama ertikan dengan penyelidikan. Sebagaimana maklum, penyelidikan itu ialah kerja-kerja akademik yang serius, yang melibatkan antara lain, pemungutan data daripada sumber-sumbernya yang tertentu dan penganalisisan data-data itu mengikut kaedah penganalisisan yang teratur. Objektif yang mahu dicapai ialah jawapan yang ilmiah terhadap persoalan yang menjadi tajuk kepada penyelidikan berkenaan.[6]
Penggunaan istilah penyelidikan ini ada faedah yang tersendiri dalam pengajian Syariah sekarang. Pertamanya ia mungkin mudah difahami oleh ramai orang, termasuk mereka yang bukan dalam kalangan pelajar Syariah. Satu faedah lain ialah untuk mengurangkan rasa takut dan gerun di kalangan para pelajar syariah sendiri apabila berhadapan dengan anjuran ijtihad semasa, misalnya. Adalah satu realiti yang jelas juga di zaman sekarang, ramai dari kalangan pelajar Syariah, apa lagi orang awam yang melihat ijtihad sebagai suatu istilah yang sangat menggerunkan dan menganggapnya sebagai suatu usaha yang tidak mungkin lagi dapat dilakukan oleh sesiapa pada hari ini. Pintunya sudah tertutup rapat dan tiada siapa yang boleh mengetuknya, apalagi untuk membukanya.[7]
Syarat syarat Mujtahid
            Kemampuan untuk berijtihad bergantung kepada syarat-syarat yang ada pada mujtahid. Ini adalah kerana ia melibatkan suatu analisa terhadap kandungan al-Quran dan al-Sunnah yang memerlukan kepada kepakaran tertentu. Oleh itu untuk memahami nas-nas syariat dengan secara mendalam banyak bergantung kepada memahami pelbagai disiplin ilmu, malah menyentuh juga sifat-sifat peribadi penyelidik dan mujtahid itu sendiri. Syarat-syaratnya ialah Islam dan adil. Selain itu, berpengetahuan tinggi tentang al-Quran dan al-Sunnah. Ianya , merangkumi pelbagai aspek seperti dari sudut kesusasteraan bahasanya, asbab al-nuzul, nasakh mansukh, konsep dan prinsip serta lain-lainnya.
            Seterusnya, mujtahid mestilah memahami masalah-masalah ijma dan cara-cara qiyas serta memahami objektif Syariah atau dalam istilah lain Maqasid Syariah supaya mujtahid tidak melencong dalam ijtihadnya daripada tujuan syariah semasa menetapkan hukum.[8] 
Di samping itu, menguasai ilmu alat atau ilmu perantaraan untuk memahami maksud nas-nas syarak iaitu memahami ilmu Bahasa Arab dan ilmu Usul Fiqh serta mengetahui ilmu Mantiq. Kefahaman terhadap bahasa Arab kerana bahasa tersebut yang digunakan oleh al-Quran dan al-Sunnah, manakala kefahaman terhadap Usul Fiqh adalah merupakan kaedah, cara dan prinsip tentang pengeluaran sesuatu hukum. Akhir sekali, seorang mujtahid mestilah mempunyai kefahaman yang betul supaya mampu membezakan pendapat-pendapat yang benar dengan pendapat-pendapat yang tidak benar. Ini memerlukan seseorang mujtahid yang mampu berfikir secara kritis dan kreatif.[9]
Hukum Ijtihad
Sesiapa yang benar-benar mengkaji al-Quran akan mendapati bahawa ia menggalakkan manusia supaya menuntut ilmu. Ini dapat dibuktikan, apabila pada surah pertama lagi, yang diturunkan ke atas Nabi s.a.w., Allah S.W.T. telah memulakannya dengan perintah membaca. Firman Allah S.W.T dalam surah al-Alaq, ayat 1 hingga 5 :
اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ (1) خَلَقَ الْإِنسَانَ مِنْ عَلَقٍ (2) اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ (3) الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ (4) عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ (5)
Maksudnya : Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang menciptakan (sekalian makhluk) (1), Ia menciptakan manusia dari sebuku darah beku (2), Bacalah, dan Tuhanmu Yang Maha Pemurah (3), Yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan (4), Ia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya. (5)
(surah al-Alaq, ayat 1 hingga 5 )
Allah S.W.T menerangkan dalam kitab suci al-Quran, bahawa orang yang berkhidmat kepada agama dan umat Islam melalui ilmu pengetahuan yang berguna, atau ijtihad mereka yang benar dan bertujuan untuk menonjolkan kelebihan-kelebihan syariat islam, adalah tidak kurang kedudukannya berbanding orang yang memperjuangkan agama dengan mengorbankan jiwa dan nyawa mereka. Allah S.W.T berfirman:[10]
وَمَاكَانَ المُؤْمِنُونَ لِيَنفِرُواْكَآفَّةًفَلَوْلاَنَفَرَمِن كُلِّ فِرْقَةٍمِّنْهُمْ طَآئِفَةٌلِّيَتَفَقَّهُواْفِى الدِّينِ وَلِيُنذِرُواْقَوْمَهُمْ أِذَارَجَعُواْأِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ (122)

Maksudnya, tidaklah mejadi kewajipan kepada semua Mukmin untuk keluar berijtihad dengan meninggalkan Rasulullah s.a.w. berseorangan di Madinah, sebaliknya yang berkewajipan hanyalah satu kumpulan umum apabila diperintahkan oleh Rasulullah s.a.w.
( surah at-Taubah, ayat 122)[11]

Frasa  ) فَلَوْلاَنَفَرَمِن كُلِّ فِرْقَةٍمِّنْهُمْ طَآئِفَةٌلِّيَتَفَقَّهُواْفِى الدِّينِ ) merupakan ma’ruf (penyambung) kepada kata-kata yang mahdhuf (dibuang). Perkataan lawla di sini pula ialah membawa huruf takhsis yang membawa maksud halla (alangkah baiknya).
            Maksudnya, ketika mana tidak semua kumpulan diwajibkan (keluar berjihad) maka alangkah eloknya kalau satu kumpulan sahaja keluar berjihad, sementara yang lain tinggal (di Madinah) untuk mempelajari hukum-hakam agama daripada Rasulullah s.a.w dan (    وَلِيُنذِرُواْقَوْمَهُمْ أِذَارَجَعُواْأِلَيْهِمْ ) iaitu, mengingatkan saudara-mara mereka yang keluar berjihad tentang apa yang diajarkan oleh Rasulullah s.a.w, baik berupa perintah atau larangan setelah mereka pulang dari medan jihad, semoga nanti mereka tidak terjebak dalam kejadian-kejadian yang tidak diingini.
            Ayat suci tersebut mengisyaratkan orang Islam agar, pada ketika tidak semua diperlukan untuk keluar berjuang, membahagikan kumpulan mereka kepada dua bahagian, satu bahagian mempelajari selok-belok agama daripada Rasulullah s.a.w, sementara satu bahagian lagi keluar berjihad pada jalan Allah S.W.T. Apabila kumpulan yang berjuang tadi kembali, orang yang belajar tadi hendaklah menyampaikan kepada mereka hukum yang dipelajari daripada Rasulullah s.a.w. Dengan itu, kaum muslimin berjaya menggabungkan dua maslahah-maslahah dalam mempertahankan agama dengan hujah dan dalil dan juga maslahah dalam mempertahankan agama dengan pedang.
            Al-Imam Qurtubi menjelaskan, ayat ini merupakan asal mula hukum wajibnya menuntut ilmu, kerana maksudnya, tidaklah patut orang mukmin keluar kesemua sekali (untuk berijtihad) sedangkan Nabi s.a.w tetap berada (di Madinah) tidak keluar dan ditinggalkan bersendirian. Alangkah baiknya apabila mereka mengetahui pasukan penggempur tidak perlu dianggotai oleh semua orang Islam, maka satu kumpulan keluar dan dan yang selebihnya tinggal bersama-sama Nabi s.a.w. untuk mempelajari dan mendalaminya. [12]                        

Dengan itu, apabila para pejuang pulang ke Madinah, yang tinggal bolehlah mengajarkan mereka tentang apa yang mereka dengar daripada Rasulullah s.a.w.
Melihat kepada semua ini, dapatlah difahami bahawa ayat ini mengandungi perintah yang mewajibkan orang Islam meneliti dan mengkaji kandungan al-Quran dan sunah, tetapi ia sekadar fardu kifayah, bukannya fardu ain. Namun menurut pemerhatian saya, ijtihad mungkin sahaja menjadi fardu ain dan mungkin juga fardu kifayah, sunat bahkan kadang-kadang boleh menjadi haram.
            Sesuatu ijtihad menjadi wajib fardu ain dalam keadaan apabila seseorang mujtahid ingin menyimpulkan hukum untuk darinya sendiri, supaya tenang hatinya dan mendapat keredaan Allah Yang Maha Pencipta, atau dalam keadaan apabila seseorang mujtahid ditanya tentang hukum sesuatu masalah syarak yang boleh dilakukan ijtihad, sedangkan ketika itu tidak ada mujtahid lain yang boleh diharapkan untuk menerangkan hukum selain darinya. Dlam hal itu, jika tidak kedapatan ruang masa yang lama, kerana dibimbangi masalah yang ingin diketahui hukumnya lenyap begitu sahaja. Maka ia menjadi kewajipan segera, tetapi sekiranya ruang waktu yang ada cukup lama, maka ia menjadi kewajipan tidak segera.
            Sesuatu ijtihad menjadi wajib fardu kifayah apabila ada mujtahid atau mujtahid-mujtahid lain, selain darinya dan masalah yang ingin diketahui pula tidak dibimbangi luputnya. Dalam hal ini, apabila salah seorang mujtahid mengeluarkan ijtihad tentang masalah itu, gugurlah bebanan pada mujtahid-mujtahid lain, sebaliknya apabila tidak ada seorang pun mujtahid yang mengeluarkan ijtihad, semua mujtahid yang ada mendapat dosa. Ini kerana mereka terlupa dan cuai memberi penerangan tentang hukum syarak yang berkaitan dengan masalah yang memerlukan penerangan demi menjaga kemaslahatan orang ramai.
            Sementara itu, ijtihad boleh menjadi sunat. Apabila hukum yang ingin disimpulkan adalah berkenaan masalah-masalah akan datang dan belum lagi terjadi pada ketika itu. Mengeluarkan ijtihad boleh menjadi haram, apabila ia berkenaan dengan masalah yang telah tetap hukumnya dalam agama dan ia tidak boleh menerima ijtihad, atau ijtihad itu berlawanan denga dalil qat’i yang berupa nas atau ijmak.[13]


Ijtihad Kontemporari
Ijtihad kontemporari atau dalam istilah lain dapat disebut sebagai ijtihad baru atau moden sering menjadi perbincangan dikalangan intelektual Islam pada hari ini. Ini kerana perkembangan dan kemajuan dunia hari ini dari sudut sains dan teknologi, sosio-budaya dan ketamadunan masyarakat, jaringan perhubungan antarabangsa dan lain-lain semakin pesat. Ijtihad telah menjadi satu alat utama dalam menyelesaikan permasalahan hukum masyarakat yang timbul kerana perubahan zaman pada hari ini. Oleh kerana itu para intelektual Islam telah mencadangkan ijtihad dalam konteks semasa perlu ditekankan sehingga mewujudkan istilah ijtihad baru (kontemporari).
            Ijithad kontemporari dalam Bahasa Arab disebut al-ijtihad al-muasir yang bermaksud ijtihad pada zaman sekarang. Al-Muasir boleh diertikan sebagai kontemporari ataupun baru , ini kerana maksud al-muasir adalah hidup (wujud) semasa atau sezaman. Atas dasar inilah ijtihad kontemporari dapat diistilahkan sebagai suatu proses ijtihad yang mengambil kira konteks semasa dan setempat yang tertakluk kepada sebarang perubahan dan kemajuan zaman tersebut.
Syariat Islam terus berkembang dan masalah baru muncul menggantikan masalah lama dan semua ini memerlukan ilmu dan ijtihad semasa bagi menyelesaikannya. Perubahan zaman kadangkala memerlukan perubahan hukum. Hukum ranting yang sesuai dilaksanakan pada suatu zaman mungkin sudah tidak sesuai lagi dilaksanakan pada zamna lain. Kaedah fiqh ada menyatakan, perubahan fatwa dan perbezaan pendapat berkenaannya boleh berlaku disebabkan oleh perubahan zaman, tempat, suasana, niat dan adat. Profesor Dr. Yusuf Qardawi di dalam buku al-ijtihad fi asy-Syariat al-Islamiah berpendapat, banyak perubahan besar berlaku dalam bidang social, ekonomi, politik dan budaya pada abad ini. Hal ini, menuntut seorag pakar menganalisis pendapat-pendapat yang diutarakan sebelum ini dan menolak mana-mana pendapat yang sudah tidak sesuai lagi dengan keadaan dan situasi yang wujud pada hari ini.[14]




Pendekatan Ijtihad Kontemporari
Dalam proses memperkasakan ijtihad dalam kerangka ijtihad kontemporari beberapa perkara perlu diambil berat terutamanya perkembangan sains dan teknologi dan perubahan sosio budaya sesuatu masyarakat. Al-Qaradawi menyatakan terdapat tiga jenis pembahagian ijtihad yang boleh diaplikasikan pada zaman moden ini iaitu ijtihad intiqa’i, ijtihad insya’i, dan gabungan antara ijtihad intiqa’i dan ijtihad insya’i.
            Ijtihad intiqa’i ialah satu bentuk ijtihad yang memilih salah satu pandangan-pandangan yang telah dikemukakan dalam warisan fiqh dalam menentukan hukum, ia merupakan satu bentuk pentarjihan (pemilihan) kepada pendapat-pendapat yang telah diutarakan.[15]
Ijtihad dalam bentuk ini adalah mempertimbangkan antara pendapat-pendapat hukum yang wujud dalam sesuatu isu, melakukan pentarjihan dengan bersandarkan dalil-dalil nassiyah (al-Quran dan al-Sunnah) dan ijtihadiyyah untuk memilih pendapat yang mempunyai hujah dan dalil yang kuat dan selaras dengan piawaian pentarjihan. [16]
Antara piawaian dalam melakukan pentarjihan adalah, hendaklah pendapat tersebut dipilih bersesuaian dengan kehidupan orang yang pada zaman sekarang. Mendatangkan kesenangan kepada manusia. Sesuai dengan prinsip memudahkan. Mengutamakan Maqasid al-Syariah dan maslahah serta menjauhkan mafsadah ke atas manusia. Ijtihad insya’i pula ialah ijtihad untuk menetapkan hukum baru kepada sesuatu masalah yang tidak pernah diperbincangkan oleh ulama yang terdahulu, tidak kira masalah tersebut adalah masalah baru ataupun masalah yang lama . Namun hakikatnya ijtihad ini berlaku dalam menyelesaikan masalah-masalah yang baru yang tidak disentuh secara lansung oleh ulama-ulama silam.
            Ijtihad dalam bentuk ketiga adalah menggabungkan antara ijtihad intiqa’i dan ijtihad insya’i. Ia adalah satu bentuk ijtihad yang memilih pendapat yang dilihat lebih sesuai dan lebih rajih dan diperkukuhkan dengan unsur-unsur ijtihad moden.[17]


 Selain itu , bahawa terdapat tiga lapangan ijtihad yang boleh dilakukan pada zaman sekarang iaitu, yang pertama, dalam lapangan perundangan (الإجتهاد في صورة التقنين ). Yang kedua ialah dalam lapangan fatwa (الإجتهاد في صورة الفتوى ) . Antaranya, fatwa rasmi iaitu yang diberi tanggungjawab untuk mengeluarkan fatwa, seperti yang fatwa di Malaysia iaitu Dar al-Ifta’, Riyasah al-Ifta’ bi al-Mamlakah al-Arabiyah al-Sa’udiyah dan selainnya.  Seterusnya, fatwa dalam majalah Islam seperti al-manar, majalah al-Islam, dan sebagainya, di mana orang akan bertanyakan fatwa dan jawapannya dikemukakan dalam majalah. Contohnya di Malaysia seperti Q&A, Tanyalah Ustaz dan sebagainya. Selain itu, fatwa ulama-ulama terkemuka, yang mana mereka bebas mengeluarkan fatwa samada dalam akhbar ataupun buku-buku. Di samping itu, fatwa-fatwa dari organisasi ataupun pertubuhan seperti Majma’ al-Buhuth al-Islamiyah, Majma’ al-Fiqh al-Islami dan sebagainya.
Akhir sekali, dalam lapangan kajian ataupun pembelajaran (الإجتهاد في صورة في صورة البحث أو الدراسة) iaitu  merangkumi karya-karya penulisan ulama, hasil kajian persidangan, disertasi atau tesis, dan sebagainya.[18]
Kesemua bentuk dan lapangan ijtihad tersebut dilihat dapat diaplikasikan di Malaysia kerana secara asasnya badan-badan fatwa dan penyelidikan di universiti sememangnya telah wujud di Malaysia. Apa yang perlu adalah inisiatif untuk melakukan ijtihad perlu diterapkan.
Disamping itu dalam merealisasikan ijtihad kontemporari terdapat lima titik tolak yang perlu diberi perhatian sebagaimana yang dirumuskan  Antaranya,untuk menjaga keberkekalan  syariat Islamiyyah dan keanjalannya supaya sesuai untuk setiap zaman dan tempat. Seterusnya untuk meraikan hajat dan maslahah. Selain itu,untuk menghilangkan kesempatan kepada undang-undang ciptaan manusia semasa dan untuk menyelaraskan antara nas dengan maslahah. Akhir sekali, meraikan keadaan masa kini.[19]


Garis Panduan Berijtihad Pada Zaman Kontemporari
Beberapa garis panduan untuk berijtihad dalam kerangka zaman kontemporari perlu dititik beratkan, garis panduan tersebut ialah. Yang pertama, tidak ada ijtihad tanpa kerahan tenaga atau usaha. Ini adalah kerana ulama telah jelas dalam mendefinisikan ijtihad adalah mengeluarkan usaha untuk mengistinbat hukum. Yang kedua, tidak ada tempat untuk berijtihad dalam persoalan qat’iah iaitu yang mempunyai dalil yang qat’i. Lapangan ijtihad adalah dalam hukum-hukum yang mempunyai dalil yang zanni. Yang ketiga ialah tidak harus (dengan ijtihad) menjadikan perkara yang zanni kepada qat’i. Yang keempat ialah menghubungkan antara fiqh dan hadis.Yang kelima, ialah berwaspada daripada membebankan. Yang keenam ialah meraikan perkara baru yang memberi manfaat. Yang ketujuh iaitu tidak mengabaikan roh (semangat) zaman dan keperluannya.  Yang kelapan iaitu berpindah kepada ijtihad jama’i yang mana para ilmuan saling bermesyuarat atas sesuatu masalah yang timbul. Akhir sekali, iaitu hendaklah melapangkan dada atas kesilapan mujtahid. Tidak ada yang maksum selain daripada para nabi. Tidak harus untuk mengikat diri dengan tidak menerima kesalahan para mujtahid.[20]
Sebagai persiapan untuk mewujudkan formula ijtihad kontemporari 11 perkara perlu dipertimbangkan. Pertimbangan ini adalah demi mewujudkan ijtihad yang konsisten dan mampu memelihara keberkekalan syariat. Perkara tersebut adalah, antaranya, lebih mementingkan atau mendahulukan sumber primer dalam sistem bermazhab atau dalam menentukan rujukan. Selain itu juga, berani mengkaji pemikiran ulama atau hasil keputusan hukum Islam oleh organisasi keagamaan tidak lagi secara doktriner dan dogmatis. Namun dengan critical study.
Seterusnya, semua hasil karya ulama masa lalu diposisikan sebagai pengetahuan, baik yang dihasilkan atas dasar deduktif dan verstehen mahupun yang dihasilkan secara empiric serta mempunyai sikap terbuka terhadap dunia luar dan bersedia mengantisipasi terhadap hal-hal yang akan terjadi.Di samping itu, hendaknya meningkatkan daya tangkap (responsive) dan cepat terhadap permasalahan yang muncul, dimana biasanya umat ingin cepat mendapatkan jawapan hukum agama dari para ahli hukum Islam. Seterusnya, penafsiran yang aktif dan proaktif, bahkan progresif dalam jawapan hukum Islam.[21]

 Selain itu juga, ajaran al-Ahkam al-Khamsah iaitu tentang haram, makruh, mubah, sunat, wajib agar dapat dijadikan sebagai konsep atau ajaran etika social serta menjadikan ilmu fiqh sebagai sebahagian dari ilmu hukum secara umum. Seterusnya, berbicara mengenai fiqh tidak dapat dilupakan harus pula berorientasi pada kajian induktif atau empirik disamping induktif. Akhir sekali, Masalih Ammah hendaknya menjadi landasan penting dalam mewujudkan fiqh atau hukum Islam disamping menjadikan wahyu Allah sebagai control terhadap hal-hal yang akan dihasilkan dalam ijtihad.
            Keperluan kepada ijtihad sentiasa berterusan selagi mana wujudnya pertistiwa dan kejadian baru yang berlaku disebabkan keadaan masyarakat yang sentiasa berubah dan berkembang dan selagi mana syariat Islam masih sesuai pada setiap masa dan tempat. Terutamanya pada zaman moden ini, ijtihad lebih diperlukan lagi jika dibandingkan dengan zaman sebelumnya, karena perubahan yang berlaku dalam era globalisasi, serta kemajuan sains dan teknologi yang telah mempengaruhi kehidupan masyarakat. Antara bidang yang mendatangkan perubahan yang besar terhadap keperluan ijtihad pada hari ini, iaitu bidang ekonomi dan kehartaan dan bidang sains dan perubatan.
Ijtihad semasa inilah penting juga mempraktis kaedah menolak hudud dengan timbulnya keraguan dalam realiti semasa. Contohnya, kita mampu mencadangkan pelaksanaan hukum had untuk kesalahan mencuri, sedangkan masyarakat sarat dengan keraguan (berlandaskan syarak) yang bertukar tanpa pelaksanaan ini menjadi adil dan Islamik. Negara-negara Arab yang berlaku di negara revolusi mereka adalah negara-negara yang rakyatnya menghadapi kelaparan, kefakiran, penyakit dan kejahilan. Bukan sesuatu daripada Islam untuk kita menghukum manusia dalam konteks ini. Keraguan umum ini mewajibkan kita menangguhkan hukuman ini sebagai contoh kepada masa lain, sekalipun rakyat sudah bersepakat bagi melaksanakannya. [22]
Isu-isu Semasa Dan Ijtihad Di Malaysia

Isu-isu semasa terpilih yang dinyatakan di atas bertujuan menjelaskan betapa perlunya ijtihad dalam rangka semasa dilakukan terutamanya di Malaysia. Tidak dinafikan dengan perkembangan zaman pada hari ini telah mengundang pelbagai isu-isu yang memerlukan jawapan hukum.[23]
Antara isu-isu semasa yang timbul adalah seperti pemindahan organ, bank susu, bank darah, kadar alkohol dalam makanan, dan sebagainya. Isu-isu ini telah mengundang keperluan ijtihad untuk menyediakan jawapan hukum yang tepat. Kajian ini cuba membawa beberapa contoh isu semasa berasaskan realiti di Malaysia untuk membuktikan keperluan ijtihad baru pada hari ini.  

Ijtihad Semasa Berkaitan Perubatan
Pemindahan Organ
Banyak perkara yang memerlukan ijtihad pad hari ini, sebagai contoh isu pemindahan organ. Bolehkah kita mengganti organ pesakit yang gagal berfungsi dengan organ baru daripada seseorang penderma, sama ada penderma itu masih hidup atau sudah mati?
            Pada bulan Jun 1970, Majlis Fatwa Kebangsaan menfatwakan pemindahan organ dibenarkan sekiranya ia adalah  jalan terakhir bagi menyelamatkan nyawa seseorang yang mengalami kegagalan organ. Namun, keharusan ini bersyarat. Demikian juga pandangan yang diutarakan para ulama kontemporari termasuk professor Dr. Yusuf Al-Qaradhawi. Mereka mengatakan bahawa menderma organ atau sel tunjang adalah harus dengan syarat-syaratnya.
Pemindahan organ boleh didefinisikan sebagai mengganti organ yang gagal berfungsi dengan baik pada tubuh badan seseorang dengan organ baru daripada seseorang penderma, sama ada penderma itu masih hidup atau sudah mati. Pandangan ulama tentang pemindahan organ terbahagi kepada dua golongan iaitu golongan yang mengharuskan dan tidak mengharuskan pemindahan organ. Golongan yang mengharuskan adalah sebahagian ulama Mazhab al-Syafie seperti al-Imam al-Nawawi, Iz al-Din Abd al-Salam, Qalyubiyy, dan Umayrah dan sebahagian ulama Mazhab Hanbali seperti Ibnu Qudamah mengharuskannya dalam keadaan seseorang yang berada dalam keadaan darurat atau terdesak. Golongan kedua iaitu golongan yang tidak mengharuskan pemindahan organ ini adalah terdiri daripada kebanyakan ulama empat mazhab iaitu Hanafi, Maliki, Syafi’i dan Hanbali. Mereka berpendapat tidak harus mengambil manfaat daripada mana-mana organ manusia kerana kehormatannya. Ulama pada hari ini mengharuskan pemindahan organ manusia, berdasarkan firman Allah S.W.T iaitu, [24]
إنما حرم عليكم الميتة والدم ولحم الخنزير ومآ أهل به لغير الله فمن اضطر غير باغ ولا عاد فلآ إثم عليه إن الله غفور رحيم ( 173  )    
Maksudnya : Sesungguhnya Allah hanya mengharamkan kepada kamu memakan bangkai, dan darah, dan daging babi, dan binatang-binatang yang disembelih tidak kerana Allah maka sesiapa terpaksa (memakannya kerana darurat) sedang ia tidak mengingininya dan tidak pula melampaui batas (pada kadar benda yang dimakan itu), maka tidaklah ia berdosa. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
( al-Baqarah, ayat 173 )[25]
Firman Allah SWT ,
فَمَنْ اضُطر فِى مَخْمَصَةٍ غَيْرِ مُتَجَانِف لِإِثْمٍ فَإِنَّ الله غَفُورٌ رحِيم (3)                                                                                                      
Maksudnya : Maka sesiapa yang terpaksa kerana kelaparan (memakan benda-benda Yang diharamkan) sedang ia tidak cenderung hendak melakukan dosa (maka bolehlah ia memakannya), kerana Sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.                                                                                                                       (Surah al-Maidah, ayat 3)[26]
Berdasarkan ayat di atas, ianya mengecualikan keadaan darurat daripada pengharaman mengambil benda-benda yang dinaskan. Dalam hal ini, seseorang pesakit yang memerlukan kepada pemindahan organ termasuk dalam golongan darurat.
Syarat-Syarat Umum Pendermaan Dan Pemindahan Organ
Syarat-syarat umum, antaranya  kemudaratan yang hendak dihilangkan itu dapat dinilai secara pasti. Selain itu, kemudaratan yang dilakukan itu dapat dinilai kedudukannya. Seterusnya, perbezaan antara kemudaratan yang hendak dihilangkan dan kemudaratan yang akan timbul akibat dari operasi pemindahan dapat dikesan dengan jelas dan pasti. Selain itu, kedua-dua kemudaratan ini tidak dapat dihilangkan sekaligus. [27]

Syarat-Syarat Khusus Pendermaan Dan Pemindahan Organ
Syarat-syarat khusus ini terbahagi kepada dua iaitu, syarat-syarat penderma yang masih hidup dan syarat-syarat penderma yang telah meninggal. Bagi syarat-syarat penderma yang masih hidup iaitu syarat-syarat yang ditetapkan oleh fiqh dan undang-undang.
 Antaranya, tidak harus kepada orang Islam menderma organnya kepada kafir harbi, orang yang murtad, penzina muhsan, perompak, pembunuh yang berhak menerima hukuman Qisas. Selain itu, penderma yakin organ yang didermakannya tidak digunakan untuk menjatuhkan kemuliaan manusia serta penderma hendaklah seorang yang sempurna keahliannya ketika proses dan operasi pemindahan organ dilakukan. Seterusnya, penderma menderma organnya secara sukarela dan penderma telah mendapat pandangan dan nasihat daripada doktor pakar bahawa pemindahan yang akan dilakukannya tidak mendatangkan kemudaratan yang besar kepadanya.
Di samping itu juga, penderma hendaklah menyatakan dengan jelas persetujuannya untuk menderma, mengikut prosiding yang ditetapkan dan penderma hendaklah berada di dalam keadaan sihat, begitu juga dengan organ yang hendak didermakan. Seterusnya, penderma hendaklah mempunyai kelayakan umur untuk menderma mengikut undang-undang yang dipakai di negara tempat ia menderma organ serta penderma membuat keputusan untuk menderma organnya dalam keadaan tenang dan selesa bukan dalam keadaan fikiran yang bercelaru. Tambahan pula, pendermaan organ yang dilakukan adalah satu-satunya jalan yang dapat menyelamatkan nyawa pesakit atau penerima organ.
Manakala untuk syarat-syarat penderma yang telah meninggal iaitu syarat-syarat yang ditetapkan juga oleh fiqh dan undang-undang. Antaranya, penderma benar-benar meninggal dunia dan mendapat persetujuan dan keizinan si mati semasa hidupnya supaya organnya diambil setelah ia meninggal. Selain itu, mendapat persetujuan ahli keluarga jika si mati tidak menyatakan apa-apa sama ada boleh atau tidak organnya diambil selepas meninggal dunia. Seterusnya, jika si mati tidak mempunyai waris, ia perlu mendapat persetujuan daripada pihak berkuasa dan pengambilan organ si mati adalah satu-satunya cara yang boleh digunakan untuk menyelamatkan nyawa pesakit.
Akhir sekali, pengambilan organ si mati disebabkan darurat serta pengambilan organ si mati hendaklah dengan syarat tidak menyatakan sebarang bayaran atau pampasan.[28]
Bank Susu
Ijtihad juga perlu dilakukan dalam isu penubuhan Bank Susu Ibu. Bank Susu Ibu adalah tempat penyimpanan susu ibu hasil derma daripada para ibu daripada pelbagai agama dan bangsa. Susu ini disimpan secara saintifik di tempat yang  menjamin keselamatannya dan akan dikeluarkan berdasarkan permintaan dan keperluan yang mendesak daripada bayi.[29]
Sejarah Bank Susu Ibu pula bermula pada tahun 1910 di Washington, Amerika hasil idea Profesor Talbot. Kaedahnya adalah dengan mengambil susu daripada ibu dan diletakkan di suatu tempat yang kemudiannya diberikan kepada bayi yang memerlukan terutamanya kelahiran bayi pra-matang. Idea ini kemudiannya diteruskan di eropah pula oleh Dr.Marie, yang telah membuka sebuah bank susu ibu di Jermain. Kemudian disusuli oleh Profesor Nulong pada tahun 1947 di Paris, yang mana susu ibu tersebut diagihkan dan konsep tersebut dibawa sehinggalah ke hari ini. Di Malaysia sendiri, kes-kes seperti kelahiran bayi pra-matang, kelahiran bayi oleh ibu penghidap penyakit berjangkit seperti HIV positif dan kelahiran kembar dan melebihi dua atau lebih jumlahnya, makin meningkat tahun demi tahun. [30]
Menurut kajian Dr. Sa’aduddin Mus’ad Hilaly (Professor Pakar Fiqh Perbandingan Mazhab di Universiti Al-Azhar) menyatakan, idea Bank Susu bukanlah satu keperluan di negara-negara umat Islam pada masa kini kerana penyusuan semula jadi telah menjadi satu tradisi yang mewakili 85%, sementara menurutnya baki 15% boleh dimanfaatkan susu daripada sumber   haiwan yang dipasarkan sementara nisbah bayi pra-matang (premature) hanya sekitar 7% daripada populasi penduduk. Walaupun keperluan kepada Bank Susu adalah sangat kecil, namun di sana terdapat hukum Islam yang perlu diteliti. Firman Allah S.W.T,[31]
وَاِنَّ لَكُمْ فِى الْاَنْعَامِ لَعِبْرَةًنُسْقِيْكُمْ مِّمَّافِيْ بُطُوْنِهِ مِنْ بَيْنِ فَرْثٍ وَّدَمٍ لَّبَنًاخَالِصًاسَآئِغًالِّلشَّرِبِيْنَ (66)
Maksudnya: “Dan sesungguhnya pada haiwan ternak itu benar-benar terdapat panduan bagi kamu. Kami memberimu minuman daripada apa yang berada dalam perutnya (berupa) susu yang bersih antara najis dan darah, yang mudah ditelan bagi orang yang meminumnya”.
( Surah an-Nahl, ayat 66)[32]
Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-97 yang bersidang pada 15-17 Disember 2011 membincangkan tentang hukum penubuhan Bank Susu Ibu.
Muzakarah berkenaan berpandangan bahawa hukum penubuhan Bank Susu Ibu adalah haram disebabkan bayi-bayi meminum air susu wanita yang tidak dikenali. Dalam Islam, penyusuan bayi melalui seorang wanita atau lebih daripada seorang wanita akan menghasilkan anak susuan serta adik beradik susuan, dan perkahwinan antara mereka adalah haram apabila memenuhi syarat-syarat yang ditetapkan. Justeru, mengenal pasti susu ibu adalah penting dalam agama. Pandangan ini adalah selaras dengan pandangan majoriti ulama tidak kira sama ada penyusuan bayi berlaku secara langsung daripada payudara atau melalui penyusuan secara tidak langsung.
Menurut professor Dr Yusuf Al-Qaradhawi pula, penubuhan Bank Susu Ibu bertujuan baik lagi mulia justeru ia didukung oleh Islam. Hal ini kerana, ia membantu golongan yang lemah, terutama bayi-bayi yang lahir pramatang yang tidak mempunyai daya dan kekuatan. Berhubung isu anak serta adik-beradik susuan, pada pandangan beliau, ia hanya relevan sekiranya penyusuan berlaku dengan cara memasukkan payudara ke mulut dan bayi menghisapnya.[33]
Sekiranya susu diberikan melalui Bank Susu, hubungan sebagai anak susuan serta adik-beradik susuan tidak akan berlaku. Beliau merujuk kepada pandangan beberapa orang ulama termasuk Imam Ibn Hazm. Begitulah kepentingan kajian serta ijtihad dalam dunia perubatan Islam pada hari ini. Kadangkala perbezaan pendapat dalam berijtihad tidak dapat dielakkan. Semoga wacana yang terhasil selepas itu akan melahirkan sesuatu yang paling baik untuk umat.[34]
Isu Kaedah Perubatan Stem Cell Xenotransplantation
Xenotranplasntasi ialah pemindahan organ merentas spesies. Teknik tersebut mempunyai beberapa tahap kejayaan apabila kali pertama digunakan pada 1984 dengan memberikan jantung babun kepada bayi yang baru lahir dan bayi tersebut hidup selama kira-kira 20 hari.[35]
Pada masa depan, khinzir mungkin digunakan untuk xenotransplantasi kerana khinzir mempunyai organ yang serupa dari segi saiz dengan organ manusia dan khinzir membiak dengan cepat. Mungkin juga tidak mustahil untuk menghasilkan klon khinzir yang organnya boleh diubah secara genetik supaya sesuai dengan kegunaan manusia. Walau bagaimanapun, lebih banyak kajian terbaru menunjukkan bahawa xenotransplantasi tidak seselamat seperti yang difikirkan baru-baru ini. Sesetengah organ haiwan juga didapati memindahkan virus yang boleh membahayakan manusia.[36]
Isu perubatan juga telah mendapat tempat dalam perbincangan fiqh di Malaysia, banyak isu-isu perubatan telah diketengahkan untuk mendapatkan jawapan hukum antaranya adalah isu stem cell xenotransplantation. Stem cell xenotransplantation bermaksud memindahkan sel hidup atau stem cell daripada satu spesis kepada spesis yang lain, contohnya memindahkan sel babi kepada manusia (National Health and Medical Research Council 2003). Kaedah ini digunakan sebagai alternatif untuk merawat penyakit yang dialami oleh manusia. Antara contoh penyakit yang dipercayai boleh dirawat melalui kaedah stem cell xenotransplantation adalah penyakit sindrom down dan diabetes1. Kaedah ini juga dikatakan dapat membaiki semula tisu atau organ manusia yang rosak dengan mengambil embryonic stem cell daripada babi.
Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia yang telah bersidang kali ke-87 bagi membincangkan isu ini memutuskan supaya kedudukan hukum terhadap isu ini ditangguhkan sehingga hasil kajian dan maklumat-maklumat terbaru diperakukan oleh pihak Kementerian Kesihatan Malaysia. Antara isu-isu perubatan yang masih memerlukan penjelasan dalam Stem Cell Xenotransplantation antaranya  halangan sistem imun badan (penolakan) kerana wujudnya perbezaan sistem imun antara manusia dan haiwan iaitu transmisi penyakit berjangkit, jangka hayat semulajadi yang berbeza antara dua sepsis, perubahan kepada DNA manusia dan kualiti dan penghasilan produk yang tidak dapat ditentukan. Walaupun begitu, kaedah ini merupakan satu keperluan dalam mengubati penyakit manusia antaranya seperti penyakit sindrom down. Oleh kerana itulah ijtihad dalam isu ini dengan mengambilkira kajian-kajian perubatan diperlukan sehingga dapat memberikan penyelesaian yang memuaskan.[37]
Ijtihad Semasa Berkaitan Pemakanan
Kadar Alkohol Dalam Makanan
Aspek halal dan haram menjadi fokus utama perbincangan fiqh di Malaysia, terutamanya yang melibatkan makanan dan minuman, antara isu yang diketengahkan adalah kadar alkohol dalam makanan. Merujuk kepada keputusan fatwa Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia (MJFMKBHEUIM) telah memutuskan bahawa minuman ringan yang diproses atau dibuat bukan dengan tujuan untuk menghasilkan arak dan mempunyai alkohol di bawah aras 1% adalah harus (boleh) diminum.[38]
Selain itu, makanan atau minuman yang mengandungi bahan perisa atau pewarna yang mengandungi alkohol untuk tujuan penstabilan adalah harus (boleh) digunakan sekiranya alkohol itu bukan dihasilkan dari proses pembuatan arak dan kuantiti alkohol dalam produk akhir itu adalah tidak memabukkan dan kadar alkohol tidak melebihi 0.5%.
Keputusan fatwa ini tidak dapat dinafikan adalah daripada hasil ijtihad yang dilakukan. Namun keputusan ini mendapat pertikaian beberapa penyelidik. Sebagai contoh di dalam artikel “Penentuan Piawaian Alkohol Dalam Makanan Yang Dibenarkan Dari Perspektif Islam” menyatakan bahawa penentuan kadar 0.5% atau maksimumnya 1% alkohol dalam makanan dan minuman adalah tidak praktikal atas dua alasan; pertama, kebanyakan makanan halal yang telah siap diproses pada hari ini kandungan etanol-nya melebihi daripada kadar yang telah ditetapkan. Kedua, kadar 1% peratus bukanlah illah pengharaman sesuatu makanan beralkohol, ini kerana illah pengharamannya adalah al-iskar iaitu memabukkan.[39]

Ijtihad Semasa Berkaitan Perkahwinan
Kahwin Melalui Mel Elektronik
Kita sedia maklum bahawa akad perkahwinan dalam Islam adalah dititikberatkan. Menurut pendapat Dr. Muhammad Siddiqi, telah menyatakan bahawa ahli-ahli fiqh telah menegaskan, perkahwinan melalui surat menyurat atau telefon tidak dibenarkan, demikian juga dengan mel elektronik. [40]
Perkahwinan dalam Islam adalah merupakan kontrak hukum yang rasmi. Syariah menitik beratkan pengumuman perkahwinan dan tidak mengizinkan sebarang keraguan. Oleh itu, saksi nikah diperlukan. Jika pihak-pihak yang hendak berkahwin tidak dapat hadir maka mereka boleh melantik wakil. Orang yang akan berkahwin itu hendaklah melantik saudara lelakinya atau saudara perempuannya sebagai wakil. Melantik wakil melalui telefon, faks, atau mel elektronik dibolehkan. Wakil itulah yang harus melakukan ijab dan qabul bagi pihak yang melantiknya. Oleh itu, perkahwinan melalui mel elektronik tidak sah kerana suatu akad perkahwinan itu memerlukan saksi dan saksi itu perlu hadir semasa akad dijalankan.

Penceraian Melalui Mel Elektronik atau Sistem Pesanan Ringkas (SMS)

Penceraian ialah perkara yang dibenarkan di dalam Islam. Namun, ia merupakan perkara yang paling dibenci oleh Allah Taala. Syeikh Hamed Al-Ali menyatakan pandangannya bahawa penceraiaan yang bertulis adalah diterima sama ada tulisan itu di atas kertas, sistem pesanan ringkas atau dengan cara lain  tetapi kita hendaklah memastikan bahawa si suamilah yang menulis kata-kata perceraian itu. Jika si suami mengaku bahawa dialah yang menulisnya atau mengirim sistem pesanan ringkas itu, maka perceraian itu dianggap sah.
Perceraian secara bertulis adalah sah mengikut pandangan sebahagian ulamak terutama ulama keempat-empat mazhab fiqh. Akan tetapi, sebahagian mereka berpendapat bahawa perceraian itu diterima walaupun si suami tidak berniat menceraikan si isteri. Sebahagian yang lain pula berpendapat perceraian itu tidak boleh diterima melainkan perceraian itu memang diniatkan, kerana sebab perceraian itu adalah merupakan perceraian yang meragukan.
Pandangan yang terakhir itu dipegang oleh Imam Abu Hanifah, Malik dan Al-Shafie. Mereka berpendapat bahawa menulis mungkin bertujuan menguji penanya atau hendak menambah baik tulisan tangannya atau hendak menyebabkan keluarganya sedih, jadi tulisan itu berlaku tanpa niat. Dua perkara penting yang perlu dilihat dan dinilai apabila suatu perceraian itu dilakukan dengan menggunakan khidmat pesanan ringkas ataupun mel elektronik adalah jika si suami mengaku bahawa dialah yang mengarangsurat perceraian itu maka perceraian itu dianggap sah dan dikira bercerai dengan talak satu.[41]
Selain itu, jika si suami tidak mengakuinya atau dia sedang bermusafir dan tidak dapat dihubungi, sedangkan si isteri menerima mel elektronik atau sistem pesanan ringkas, maka kita mengambil fatwa fiqh yang menyatakan, “kepastian tidak boleh dihapuskan dengan perasaan ragu semata-mata”
Jadi, perkahwinan itu tidak boleh dibatalkan melainkan dengan adanya dua orang saksi yang adil dan yang membuktikan bahawa si suamilah yang mengirimkan kata-kata perceraian itu. Sekiranya tidak ada dua orang saksi yang adil dan si suami tidak mengaku menghantar SMS itu, maka perkahwinan itu masih sah.[42]

Keperluan Kepada Ijtihad Semasa
Ijtihad bermaksud kesungguhan dalam menentukan hukum menggunakan kaedah-kaedah yang diambil daripada Al-Quran dan Sunnah. Ia hanya boleh dilakukan oleh mereka yang layak yang digelar sebagai mujtahid. Ijtihad diharuskan dalam perkara-perkara ranting yang tidak terdapat hukum dalam nas ataupun kerana dalil-dalil sesuatu hukum mempunyai kesamaran ataupun kepelbagaian maksud. Dalil-dalil seperti ini dikenali sebagai zanni.[43]
Dalam perkara yang jelas hukumnya disebabkan dalilnya kuat, jelas dan terang, sebagai contoh berkaitan pengharaman arak, ijtihad tidak diizinkan. Dalil-dalil seperti ini dikenali sebagai qat’ie. Keharusan berijtihad adalah berdasarkan beberapa dalil. Antaranya, dialog yang berlaku antara Muaz bin Jabal dengan Nabi Muhammad s.a.w.[44]
Selain isu penting yang ditimbulkan oleh para fuqaha yang mempunyai kesedaran tentang pembaharuan atau tajdid ini ialah keperluan kepada ijtihad semasa. Al-Syekh al-Duktur Yusuf al-Qaradhawi dalam bukunya al-Ijtihad al-Mu’asir Baina al-Indhibat Wa al-Infirat menegaskan keperluan berkenaan dan menganggap pandangan-pandagan yang berpendapat sebaliknya sebagai tidak rasional dan tidak mengambil kira kenyataan. Kata beliau, kita memang sangat berbangga dengan keilmuan para ulama terdahulu, tetapi permasalahan semasa memerlukan penilaian sama ada yang tidak terdapat dalam hasil-hasil penulisan terdahulu.[45]

            Mengikut beliau lagi, para fuqaha terdahulu juga tidak menolak kemungkinan perubahan hukum kerana perubahan keadaan. Kalau penegasan seperti itu boleh dibuat oleh mereka itu, sedangkan pada zaman mereka perubahan tidaklah sepesat pada zaman ini, tentu sekali mereka berpendapat bahawa keperluan  kepada perubahan hukum pada zaman ini kerana percubaan keadaan lebih-lebih lagi diperlukan.
            Bagi memenuhi keperluan ini al-Qardhawi mencadangkan dua bidang utama yang sangat perlu diberi perhatian. Bidang-bidang tersebut ialah pertamanya bidang ekonomi dan kewangan, sementara keduanya ialah bidang sains dan perubatan. Bagaimanapun, kata beliau lagi, keperluan kepada ijtihad baru ini bukan sahaja dalam masalah-masalah yang baru timbul tetapi juga untuk menilai kembali fatwa-fatwa lama yang terdapat dalam kitab-kitab fiqh klasik.
            Bagi sesetengah orang, masalah ijtihad semasa ini kelihatan begitu sukar sekali untuk dilakukan, terutama kerana ada berbagai-bagai syarat yang perlu dipenuhi sebelum melakukannya, seperti mana yang dihuraikan oleh para ulama usul-fiqh. Sikap negatif ini dikritik oleh banyak para ulama reformis (tajdid) dan menganggapnya sebagai tidak sepatutnya demikian.
            Al-Allamah al-Syed Rasyid Ridha dalam tafsirnya menegaskan bahawa ijtihad yang dimaksudkan itu tidak lebih susah daripada memperoleh ijazah pertama di bidang-bidang ilmu yang popular sekarang, seperti undang-undang, perubatan dan falsafah. [46]
Dalam nada yang sama juga al- Allamah al-Hajawi dalam buku beliau al-Fikr al-Sami.  Kata beliau, melakukan ijtihad pada zaman ini lebih mudah daripada zaman dahulu. Ini kerana terdapat bahan bercetak yang begitu banyak sekali yang boleh digunakan untuk membantu kerja-kerja ijtihad yang hendak dilakukan itu. Bagaimanapun, tidak semua orang yang mendakwa mampu berijtihad boleh dibenarkan berijtihad. Kerana ijtihad merupakan suatu kerja akademik yang bernilai tinggi. Ia tertakluk kepada berbagai-bagai syarat yang dihuraikan  oleh para fuqaha dalam kitab-kitab Usul-Fiqh.[47]




Rumusan

Ijtihad pada masa kini sangat diperlukan oleh kerana kemajuan dari sudut sains dan teknologi, perubatan, farmaseutikal, pemakanan, perubahan sosial, tempat dan sebagainya. Namun perlu ditekankan bahawa ijtihad yang dilakukan perlulah dalam kerangka yang sesuai dengan zaman kontemporari iaitu sesuai dengan kehendak zaman tersebut. Sebagaimana yang berlaku di Malaysia, masih banyak isu semasa yang tidak dapat diselesaikan kerana masih kurangnya inisiatif dan pendekatan untuk melakukan ijtihad. Oleh itu, seruan terhadap ijtihad dalam isu semasa perlu diteruskan demi kemaslahatan umat Islam dan kelansungan hukum Islam di Malaysia.   Ijtihad kini tidak memerlukan seseorang itu memenuhi syarat ijtihad yang digariskan oleh ulama silam. Bahkan syarat-syarat ijtihad telah dilonggarkan selain wujud beberapa alternatif ijtihad yang mungkin dapat dilakukan pada zaman kini, seperti ijtihad jama’i (kolektif) dan ijtihad juz’i (mengikut pengkhususan kepakaran seseorang ilmuan).
Instrumen baru untuk merealisasikan ijtihad juga perlu diaplikasikan seperti kajian sains, ilmu sosiologi dan antropologi, penggunaan teknologi dan sebagainya. Berasaskan itu, ijtihad kontemporari dapat dilaksanakan pada masa kini untuk menyelesaikan persoalan hukum umat Islam.  Keperluan masyarakat Islam pada hukum Islam semasa sentiasa wujud mengikut perubahan masa. Kegagalan memenuhi tuntutan ini, akan menyebabkan pengaruh hukum Islam akan menjadi pudar.                         
Bidang dakwah pula adalah salah satu bidang ilmu Islam yang memerlukan banyak penganutan dan ijtihad yang praktikal. Demikian pula politik yang merupakan satu juzuk dariapda ajaran Islam yang sangat penting, juga memerlukan ijtihad kontemporari yang praktikal agar maslahat yang menjadi matlamat agama dapat dilaksanakan dengan sempurna.
Era pembangunan yang dialami oleh masyarakat Islam juga telah menimbulkan pelbagai persoalan yang baru dalam kehidupan dan persoalan ini perlu dijawab berasaskan kepada masyarakat yang ada pada sekarang. Oleh itu, sudah menjadi tanggungjawab kepada umat Islam seluruhnya untuk mencari jawapan baru kepada persoalan-persoalan baru yang bersesuaian dengan keadaan setempat tanpa membelakangkan hukum-hukum fiqh sebagai asas mengistinbatkan hukum. Dengan adanya para mujtahid pada zaman ini akan dapat menyelesaikan persoalan semasa bagi memenuhi keperluan masyarakat pada hari ini. [48]
RUJUKAN
Beberapa sumber rujukan telah digunakan untuk menyiapkan tugasan ini, antaranya:
1.      Tafsir Al-Quran Resm Othmani, Humaira Bookstore Enterprise, Selangor
2.      Mahmood Zuhdi,( 2012 ), Pengantar Pengajian Syariah, Al-Bayan Corporation, Kuala Lumpur.

3.       Saharia Ismail, (2016), Usul Fiqh Modul Pembelajaran dan Pengajaran, Kolej Universiti Islam Melaka.

4.      Dr. Muhammad Sayyid Tantawi, (2008), Konsep Ijtihad Dalam Hukum Syarak, Institut Terjemahan Malaysia, Kuala Lumpur

5.       Zulkiple Abd Ghani,  ( 2005), Dakwah dan Etika Politik Di Malaysia, Utusan Publications, Kuala Lumpur

6.      Dr. Jasser Auda, ( 2014 ), Memahami Maqasid Syariah, PTS Islamika, Selangor

7.      Syekh Muhammad Yusuf Qardhawi, (1980), Halal dan Haram Dalam Islam, Himpunan Belia Islam, Singapura
8.      Al-Zuhayli, Wahbah. (2003). Ijtihad Baru Fiqh: Titik Tolak & Aliran-Alirannya (al-Hasani, Basri Ibrahim, terj). Johor : Perniagaan Jahabersa.

9.       Anisah Ab. Ghani & Muhammad Safiri Ismail (2010)., Penentuan Piawaian Alkohol Dalam Makanan Yang Dibenarkan Dari Perspektif Islam, Jurnal Fiqh, jilid 7. Kuala Lumpur: Universiti Malaya.
10.                        Dr. Danial Zainal Abidin, 7 Formula Individu Cemerlang, PTS Islamika sdn.bhd, Selangor
11.  Dr. Danial Zainal Abidin, (2014),  Perubatan Islam Dan Sains Moden, PTS sdn.bhd, Selangor

12.  Hajah Wan Morsita Wan Sudin et.al (ed.). (2012). Himpunan Keputusan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Mengenai Isu-Isu Sains dan Perubatan. Putrajaya: JAKIM.

13.  Nurul Anuar Kari. (6 Mac 2007). Xenotransplan Stem Cell Rawat Sindrom Down, Utusan Malaysia.


14.  Denise Walker, (2011), Siri Asas Sains  ITNM Biologi (Makanan, darah dan tulang), Institut Terjemahan Negara Malaysia Berhad
15.  Muhamad Rafiqi, (2012), Titisan Kasih Halimatus Sa’diyah, Blue-T Publication sdn.bhd. Selangor

16.  Syeikh Al-Muqari Hj Othman Hamzah. (2006). Fatwa Menempuh Kehidupan Moden. Terbitan Daud Baharum Subang Jaya. Cetakan Gading Kreatif Petaling Jaya.





























[1] Konsep Ijtihad Dalam Hukum Syarak, m/s 1, Institut Terjemah Negara Malaysia, Kuala Lumpur
[2] Konsep Ijtihad Dalam Hukum Syarak, m/s 2, Institut Terjemah Negara Malaysia, Kuala Lumpur

[3] Pengantar Pengajian Syariah, m/s 119, Percetakan Salam sdn.bhd, Kuala Lumpur
[4] Konsep Ijtihad Dalam Hukum Syarak, m/s 2, Institut Terjemah Negara Malaysia, Kuala Lumpur
[5] Pengantar Pengajian Syariah, m/s 119, Percetakan Salam sdn.bhd, Kuala Lumpur
[6] Pengantar Pengajian Syariah, m/s 119, Percetakan Salam Sdn.Bhd, Kuala Lumpur
[7] Pengantar Pengajian Syariah, m/s 120, Percetakan Salam Sdn.Bhd, Kuala Lumpur
[8] Usul Fiqh Modul Pembelajaran dan Pengajaran, m/s 140, Kolej Universiti Islam Melaka, Melaka
[9] Usul Fiqh Modul Pembelajaran dan Pengajaran, m/s 140, Kolej Universiti Islam Melaka, Melaka
[10] Konsep Ijtihad Dalam Hukum Syarak, m/s 11, Institut Terjemah Negara Malaysia, Kuala Lumpur

[11] Al-Quran, Tafsir Resm Uthmani, Surah at-Taubah, m/s.206, ayat 122
[12] Konsep Ijtihad Dalam Hukum Syarak, m/s 12, Institut Terjemah Negara Malaysia, Kuala Lumpur
[13] Konsep Ijtihad Dalam Hukum Syarak, m/s 13, Institut Terjemah Negara Malaysia, Kuala Lumpur
[14] 7 Formula Individu Cemerlang, m/s 123, PTS Islamika sdn.bhd, Selangor
[15] Ijtihad Baru Fiqh: Titik Tolak & Aliran-Alirannya, m/s 4 (al-Hasani, Basri Ibrahim, terj). Johor
[16] Ijtihad Baru Fiqh: Titik Tolak & Aliran-Alirannya, m/s 5 (al-Hasani, Basri Ibrahim, terj). Johor
[17] Konsep Ijtihad Dalam Hukum Syarak, m/s 130, Institut Terjemah Negara Malaysia, Kuala Lumpur
[18] Konsep Ijtihad Dalam Hukum Syarak, m/s 130, Institut Terjemah Negara Malaysia, Kuala Lumpur
[19] Himpunan Keputusan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Mengenai Isu-Isu Sains dan Perubatan., m/s 2 Putrajaya: JAKIM.
[20] Himpunan Keputusan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Mengenai Isu-Isu Sains dan Perubatan., m/s 2 Putrajaya: JAKIM.
[21] Memahami Maqasid Syariah, m/s 192 , PTS Islamika sdn.bhd, Selangor
[22] Memahami Maqasid Syariah, m/s 192 , PTS Islamika sdn.bhd, Selangor
[23] Perubatan Islam Dan Sains Moden, m/s 22, PTS sdn.bhd, Selangor
[24] Perubatan Islam Dan Sains Moden, m/s 22, PTS sdn.bhd, Selangor
[25] Al-Quran, Tafsir Resm Uthmani, Surah al-Baqarah, m/s 26. ayat 173
[26] Al-Quran, Tafsir Resm Uthmani, Surah al-Maidah, m/s 107. ayat 3
[27] Perubatan Islam Dan Sains Moden, m/s 23, PTS sdn.bhd, Selangor
[28] Perubatan Islam Dan Sains Moden, m/s 23, PTS sdn.bhd, Selangor
[29] Perubatan Islam Dan Sains Moden, m/s 24, PTS sdn.bhd, Selangor
[30] Titisan Kasih Halimatus Sa’diah, m/s 39, Blue-T Publication sdn.bhd. Selangor
[31] Titisan Kasih Halimatus Sa’diah, m/s 42, Blue-T Publication sdn.bhd. Selangor
[32] Al-Quran, Tafsir Resm Uthmani, Surah at-Nahl, m/s 274. ayat 66
[33] Perubatan Islam Dan Sains Moden, m/s 24, PTS sdn.bhd, Selangor
[34] Perubatan Islam Dan Sains Moden, m/s 25, PTS sdn.bhd, Selangor
[35] Siri Asas Sains  ITNM Biologi (Makanan, darah dan tulang), m/s 28, Institut Terjemahan Negara Malaysia Berhad
[36] Siri Asas Sains  ITNM Biologi (Makanan, darah dan tulang), m/s 28, Institut Terjemahan Negara Malaysia Berhad
[37] Stem Cell Rawat Sindrom Down,m/s 12,  Utusan Malaysia
[38] Penentuan Piawaian Alkohol Dalam Makanan Yang Dibenarkan Dari Perspektif Islam , Jurnal Fiqh, jilid 7. m/s 4, Kuala Lumpur: Universiti Malaya.
[39] Penentuan Piawaian Alkohol Dalam Makanan Yang Dibenarkan Dari Perspektif Islam , Jurnal Fiqh, jilid 7. m/s 5, Kuala Lumpur: Universiti Malaya.
[40]  Fatwa Menempuh Kehidupan Moden.m/s 8, Terbitan Daud Baharum Subang Jaya. Cetakan Gading Kreatif Petaling Jaya.
[41] Fatwa Menempuh Kehidupan Moden.m/s 8, Terbitan Daud Baharum Subang Jaya. Cetakan Gading Kreatif Petaling Jaya.
[42] Fatwa Menempuh Kehidupan Moden.m/s 9, Terbitan Daud Baharum Subang Jaya. Cetakan Gading Kreatif Petaling Jaya.
[43] Perubatan Islam Dan Sains Moden, m/s 23, PTS sdn.bhd, Selangor
[44] Perubatan Islam Dan Sains Moden, m/s 23, PTS sdn.bhd, Selangor
[45] Pengantar Pengajian Syariah, m/s 174, Al Bayan Corporation Sdn.Bhd, Kuala Lumpur.
[46] Pengantar Pengajian Syariah, m/s 174, Al Bayan Corporation Sdn.Bhd, Kuala Lumpur.
[47] Pengantar Pengajian Syariah, m/s 175, Al Bayan Corporation Sdn.Bhd, Kuala Lumpur.
[48] Dakwah dan Etika Politik Di Malaysia, m/s 149, Utusan Publications, Kuala Lumpur

No comments:

Post a Comment

Ijtihad Kontemporari di Malaysia

Pengenalan Antara sunah Allah S.W.T terhadap makhluk-Nya ialah menjadikan agenda hidup mereka berubah-ubah dan sentiasa berkembang. Isu...